2011. május 7., szombat

A tavasz 17 pillanata (7)

Rengeteg könyvem volt a harcművészetekről. Amióta csinálom folyamatosan keresem, veszem a témába vágó könyveket. Aztán 10 éve eljött a nagy leltározás ideje. Elajándékoztam őket. Csak azokat tartottam meg, amelyek nagy hatással voltak / vannak rám.

Egy kis könyvtörténelem az elmúlt 25 évből.

Szenzáció volt annak idején Dr. Újvári Mikós két könyve. Sajnos azóta sem jelentek meg, ezért valódi kincsnek számítanak. Mindkettőt a Nagymező utca és az Andrássy út sarkán lévő könyvpavilonban vettem. A bal oldalon lévő nagyon érdekesen és olvasmányosan mutatja be a keleti harcművészetek világát. Évente újra lehet olvasni. A jobb oldali kung fu technikákat ír le, elég lapos és rosszul illusztrált, de két olyan tanulmány szintű bevezető írás van az elején az ütésről és a gyakorlás céljáról, ami messze kiemeli a hasonló könyvek közül. Természetesen mindkettőt rongyosra olvastam már.



Ezt három éve kaptam karácsonyra. Németes alapossággal mutatja be a harci művészeteket. Sok utalással, ábrával. Lexikon, de szócikkei olvasmányosak. Egy tea társaságában nyugalmas téli olvasnivaló a meleg szobában.



A "klásszikusok". A '80-as évek közepén jelentek meg. Adámy első könyve a kyokushinról és egy nagyon hasonló a shotokanról. Az elsőt a Zrinyi katonai könyvesboltban vettem a Jászai Mari téren (ma már sem a bolt, sem a könyvkiadó nem létezik), a másikat nemrég egy antikváriumban.



Szintén régi könyv a Bátrak harca Oyamáról, amit a szerző az IBUSZ Oyama kupák alkalmával szerzett élményeire alapozva írt meg. Sok FF képpel igazi korlenyomat. A jobb oldali már Párizsból van. Wedel nagyon alapos edzésmódszertana, sok hasznos leírással, ténnyel.



A korai kyokushin könyvek egyike! Mexikói kiadás és Barcelonában vettem egy sportboltban. Érdekessége, hogy bemutatja a korai kyo világát. Némileg más hangulatú, mint ahogy mi megismertük. A 21 szamuráj nemrégen jelent meg. Egy interjú kötet sok ismerős mesterrel.



Ez a két könyvet nem véletlenül tettem egymás mellé. A két véglet, ami a harcművészetekhez kapcsolódik. Az első a chi kung belső erős technikáinak a bemutatása, a második a hatékony izommunkáról szól. Mindkettő nagyon izgalmas és jól kiegészítik egymást. Mindkettőt a Mammutban vettem a Libri könyváruházban.




Egy nagyon jó könyv a karate lényegéről. Egy francia turistámtól kaptam, amikor még idegent vezettem. Ebben olvastam először a távolság fontosságáról, a technikák összetettségéről és az útról, mint fogalomról bővebben. A másik egy világhírű munka egy szamuráj gondolatai a küzdelemről és lelki aspektusairól.



A harcművészeteket támogató tudás nagyon jól megírt könyve a Martial Power. Szerzője számos irányzatot megismert, ezért erősen szintetizáló írás. Rövid fejezetekben mutatja be a technikák mögött rejlő fizikai és testi állapotokat, lehetőségeket. Sok szempontot ad a gyakorláshoz, önvédelemhez, küzdelmekhez. A dinamikus gömb az Aikidó gyakorlásához íródott. De az emberi test energiáját olyan jól írja le, hogy minden más stílus számára mérvadó. Több nyelven megjelent ismert könyv.



Szintén Párizs, Zen és harci művészetek. Mindkettő interjúkötet Taisen Deshimaru Zen mesterrel, aki japánból Párizsba ment, hogy megismertesse a zen buddhizmust a nyugati világgal.



A Kick Boxing ugyanabból a könyvesboltból van, mint a fenti kettő. De itt semmi "lelkizés". Egy nagyon alaposan illusztrált könyv a bunyóról, amit ringben és kesztyűben lehet csinálni. A Budo Spiele Berlinből van. Németül nem tudok, de ez nem szokott zavarni, ha könyvesboltot látok. Amíg a család a berlini állatkertet látogatta, én bementem egy több emeletes könyvesboltba. Sétáltam és megláttam. Ez az egy volt belőle, tudtam, hogy rám várt! Naná, hogy a németek pár dolgot feldolgoztak belőle és You Tube-on is fent van!



Egy jó sorozat két példánya. Ezekből volt egy tucat, de végül ezeket tartottam meg. A nyolc brokátot megtanultam a másik nagyon jó egészségmegőrző gyakorlatokat mutat be.


Szintén sorozat. Nem jelent meg azóta sem újra. Angolul van, de az illusztrációk nagyon ütősek és az alapvető tényeket írja le, viszonyrendszereket tisztáz. Mindkettőt az Írók könyvesboltjában vettem több, mint 10 éve.



Végezetül egy új sorozat a Lurdy ház Alexandra könyvesboltjából. Sok már téma is megjelenik, de engem ez a kettő érdekel mostanában. nagyon szépen illusztrált, pontos írás és nagy előnye, hogy utazáshoz is célszerű a kis mérete miatt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése